Forebygging

Det eksisterer desverre ingen mirakelmetoder som garantert forhindrer strekkmerker. Her er 5 metoder som kan virke forebyggende:

1. Unngå brå vektøkning. Alle typer hurtig vekst som fører til at huden overstrekkes kan forårsake strekkmerker. Selv om de fleste som får merker er gravide, er det også mange tilfeller blant f.eks. kroppsbyggere og overvektige. Overvektige gravide er dessuten overrepresenterte i flere studier. Det beste du kan gjøre for å forebygge er å holde en nogenlunde jevn vekt. Unngå overspising, spis sunt og tren regelmessig. Dersom du driver med kroppsbygging bør du tilstrebe en jevn økning i muskelmassen slik at huden rekker å tilpasse seg forandringene.

2. Et sunt og næringsrikt kosthold rikt på mineraler og vitaminer. Kort sagt mat som hjelper deg å opprettholde en sunn og frisk hud. En sunn og sterk hud har mindre risiko for å få strekkmerker enn usunn hud. Mineralene sink og silica hjelper til i produksjonen av proteinet kollagen som utgjør den viktigste basisstrukturen i huden. De essensielle fettsyrene Omega 3, og Omega 6 stimulerer vedlikeholdet og veksten av nye hudceller og kan være med på å beskytte celleveggene fra å bli ødelagt når strekking av huden pågår. Disse fettsyrene klarer ikke kroppen å produsere selv, så de må tilføres via kosten.

3. Drikk nok vann. Ved å tilføre kroppen nok væske hver dag sørger du for å holde huden myk og smidig. Reduser inntaket av te, kaffe, alkohol og andre vanndrivende væsker.

4. Stump røyken og unngå overdreven soling. Begge deler er skadelig for huden din, og øker sjansene for at du får strekkmerker.

5. Gni inn og masser huden regelmessig med fuktighetskrem eller oljer. Et tysk forskerteam testet effekten av massasje og jevnlig påsmøring av en massasjekrem som besto av olje og vann på utsatte kroppsdeler på en gruppe gravide kvinner. Forskerne fant ut at bare en tredjedel av kvinnene som fikk denne behandlingen utviklet strekkmerker, mens to tredjedeler av de kvinnene som ikke ble behandlet fikk merker. Hvor representativ testen var, tatt i betraktning at den bare involverte 24 testpersoner, kan sikkert diskuteres - uansett er massasje av huden og tilføring av krem eller olje enkle grep å gjennomføre om man er i faresonen for å få strekkmerker.